Monday, January 25, 2010

muzik tradisional

Untuk murid-murid 4E/5NA, sila beri pendapat kamu (dalam 50 patah perkataan)selewat-lewatnya 27 Jan 2010:

1. Apakah langkah-langkah yang boleh diambil untuk menyemai minat terhadap muzik tradisional dalam kalangan remaja hari ini?
2. Remaja dan muzik tidak dapat dipisahkan. Setujukah kamu dengan pernyataan ini? Jelaskan.
(soalan peperiksaan lisan peringkat 'O' 2009)

Markah: Isi: 10m, Bahasa:10m

2 Comments:

At 10:39 pm, Anonymous sherly said...

Saya sangat setuju kerana seperti yang bisa kita lihat disekeliling kita setiap harinya,contohnya seperti di perberhentian bus dan lain-lain,ramai para remaja yang sedang mununggu kedatangan bus mereka sambil mendengarkan musik daripada alat pemain musik ataupun telefon genggam mereka masing-masing. Hal ini dapat mencerminkan sebagaimana musik telah menjadi salah satu begian daripada diri mereka. Musik ramai digemari kerana ianya boleh membantu untuk menenangkan minda kita daripada kelelahan kerana telah menjalankan aktivitas kita seharian suntuk.

 
At 7:49 pm, Anonymous hernah said...

langkah-langkah seperti mendaur ulang kembali lagu tradisional menjadi lagu yang lebih diminati kalangan remaja bisa di lakukan oleh pihak-pihak kalangan pemuzik agar kalangan pelajar menjadi lebih tertarik kepada muzik tradisional. walaupun, dengan irama yang tidak asli dengan lagu awalnya namun saya percaya bahawa dengan usaha seperti itu lagu tradisional akan tetap lestari dan diminati oleh kalangan remaja hari ini.

saya setuju bahawa remaja zaman sekarang tidak dapat dipisahkan dengan muzik kerana dari kenyataan yang kita lihat dalam kehidupan sehari-hari kita akan selalu mendapati remaja-remaja yang tidak pernah lepas dari alat elektronik untuk mendengarkan muzik seperti mp3 ataupun ipod di tempat-tempat umum seperti bus maupun kereta api.selain itu, dengan berkembangnya dunia permuzikan yang semakin terkenal sekarang ini,para remaja juga pasti akan mengikuti perkembangan zaman dan semakin tidak dapat dipisahkan dengan perkembangan muzik ini.

 

Post a Comment

<< Home