Thursday, February 03, 2005

Pantun 1/2 kerat?

Semalam cg menonton rancangan Fiesta Komedi.. tak kering gusi apabila para pelakon mula berpantun dua kerat..tetapi lama-lama pantun-pantunnya jadi pendek: sey sey sey terima kaseh!.. hai.. rosak pantun.. apa pendapat awak semua? Sementara itu, siapa tahu lengkapkan pentun dua kerat ini?
Siakap senohong gelama ikan duri
________________________
[murid pertama yang hantar jawapan tepat, cg beri coklat! :)]

oh ya, seboleh-bolehnya, sedaya-upayanya, cuba gunakan Bahasa Melayu (bila beri komen, dll)...bolehkan?
Hidup BM!

3 Comments:

At 3:27 pm, Anonymous Anonymous said...

cg, ini hannan. saya pun dapat nonton cerita fiesta komedi tetapi ceritanya tak lucu sangat, hanya sidikit sahaja. anyways, saya tidak tahu lengkapkan pentun dua kerat itu.

 
At 12:10 am, Anonymous Anonymous said...

CIKGU!!!!!SAYA TAHU!!!!

SIAKAP SENOHONG GELAMA IKAN DURI
BERCAKAP BOHONG LAMA-LAMA MENCURI

betulkan??? haha...kepada saya fiesta komedi merepek banyak sahaja...tapi ada jugalah bahagian-bahagian yang kelakar juga...sya nak coklat tau!!!!!

oh ya.ni e'zzati [aka nebs] dari 3E4!!!!!

[mata coklat!!!!]

 
At 2:12 am, Anonymous Anonymous said...

Hie cikgu..saya bace komen2 murid2 cikgu yang tlh beri komen semue nyer kelakar...haha... ;) pada pendapat saya tidak salah jika ramai org terutama org muda di generasi zaman skrg sudah pandai mengubah pantun2 stgh kerat... dgn ini mereka menunjukkan mereka ada cara mereka tersendiri dlm segi mengarang pantun2 kerat.... saya pasti ramai para remaja muda tidak akan faham kata2 yang tersirat di dlm pantun2 kerat mungkin kerana disebabkan mereka tidak menyusuaikan diri mempelajari pantun2 sebegini... dgn ini mereka mencipta pantun2 yang leibh menarik didengar dan akan membuat penonton sinis ketawe...para penonton veteran akan gelak skali dgn ucapan pantun kerat itu kerana ia tidak berbunyi yang asli dan ini adalah suatu yang baru untuk mereka...bagi saya ia memang amat kealakr skali dan membuat saya pecah perut..haha...mungkin dgn cara yang baru memberi pantun akan dpt menarik balik minat penonton dlm menggunakan pantun kerat ketika perbualan dan sebagianya...

++ aini ++ 3e3 ++

 

Post a Comment

<< Home